“Mit csinál?” – a logisztikai és szállítmányozási technikus

Szerző: Tudásfejlesztés

A logisztika a 21. század egyik legfontosabb gazdasági ágazatává nőtte ki magát.  A logisztika már nem a csomagok szortírozását jelenti, hanem egy komplex tudomány, ahol a digitalizáció segítségével hatalmas mennyiségű árukészletet kezelnek és mozgatnak szerte a nagyvilágban. Igazi varázslat, amikor a világ egyik részéből a másikba időben és pontos mennyiségben leszállítják a megrendelt árut.

A logisztikai és szállítmányozási technikus a logisztika területén a termeléshez, értékesítéshez szükséges alapanyagok, alkatrészek és termékek beszerzését, készletezését és az elosztási folyamatok tervezését, végrehajtását és ellenőrzését végzi. A raktározás területén ellátja a be- és kitárolás munkafolyamatait, az anyag átvételét és kiadását, elvégzi a komissiózás és az expediálás műveleteit.  A szállítmányozás területén az árutovábbításhoz kapcsolódó fuvarozási, szállítmányozási és logisztikai tevékenységeket összehangolja, tervezi, lebonyolítja, ellenőrzi.  Rendszeres kapcsolatot tart a belföldi és a nemzetközi partnerekkel, ügyfelekkel. Fuvarokmányokat állít ki és megfelelő szervezéssel gazdaságos, biztonságos és gyors minőségi szolgáltatást valósít meg, valamint pénzügyi, adminisztratív és marketing feladatokat is ellát.

A logisztikai és szállítmányozási technikus feladata a logisztikai tevékenységek tervezése, lebonyolítása, a logisztikai rendszerrel kapcsolatos vezetői munka támogatása, valamint a szállítmányozási tevékenységgel kapcsolatban kiválasztani az áru továbbításához legalkalmasabb fuvarozási módot, szükség szerint megtervezni az útvonalat. Kapcsolatot tart a különböző közlekedési hatóságokkal, szervezetekkel. Elkészíti a szállítmányozási szerződés tervezetét. Kockázatot csökkent a kereskedelmi ügyletnek megfelelő szállítmánybiztosítási ajánlattal. Gondoskodik a különböző fuvarozók információkkal való ellátásáról. Részt vesz a különböző fuvareszköz-, illetve árukárok kivizsgálásában, intézi a kárügyeket. Ellenőrzi és kiadja a különböző fuvarokmányokat.

További feladatai:

  • rendelések, beszerzések, értékesítés (termék, szolgáltatás) lebonyolításában feladatokat ellátni
  • tervezési feladatokat végezni az ellátási, készletezési, termelési folyamatokban
  • kezelni a reklamációs eseteket
  • az árutovábbítással kapcsolatos feladatokat végezni
  • nemzetközi szállítással, szállítmányozással kapcsolatos ügyintézői tevékenységet végezni
  • kapcsolatot tartani a partnerekkel, ügyfelekkel
  • döntés-előkészítéssel, információgyűjtéssel, elemzéssel segíteni a menedzsmentet
  • munkájához tartozó informatikai és irodai eszközöket kezelni
  • használni az informatikai hálózatokat, rendszereket
  • megérteni és használni az idegen nyelvű szakmai kifejezéseket
  • különféle dokumentumokat elkészíteni és kitölteni számítógép használatával
  • ellátni a szállítmányozással kapcsolatos egyéb feladatokat
  • elvégezni a raktár vezetésével kapcsolatos teendőket
  • idegen nyelven kommunikálni szóban és írásban azonos ágazat

 

Milyen képességekkel kell rendelkeznie egy logisztikai technikusnak?

 Mivel a feladatköre nagyon összetett, egy logisztikai ügyintézőnek számos készséggel és képességgel kell rendelkeznie.

1. Stressztűrés

Minden logisztikus egyetért abban, hogy ez a legfontosabb. A logisztikai technikus a munkája során ugyanis rendszerint két tűz között van. De gyakori az is, hogy mindhárom fél érdekeit kell egyszerre képviselnie. Képzeljük el a helyzetet: egyik oldalról a vevő sürget, másik oldalról az alvállalkozó, aki a szállítást végzi. Harmadrészt pedig ott van maga a gyártó is, aki esetleg éppen önhibáján kívül késik a termékleadással. Ez egy tipikus stresszhelyzet, amelyet jól kell tudnia kezelni.

2. Jó kommunikációs képesség

A logisztikai technikus a feladataiból egyértelműen következik, hogy jól kell tudnia kommunikálni. Pontos információátadásra és talpraesettségre van ahhoz szükség, hogy a szállítás sikeres legyen. Jó kommunikáció nélkül nagy kárt szenvednének az érintett felek. Természetesen még így is előfordulhat, hogy hiba csúszik a gépezetbe. Ekkor válik különösen fontossá a kommunikáció: a kisebb hibákat, csúszásokat jó kommunikációval le lehet kezelni.

3. Problémamegoldó képesség

A fentiekből egyértelműen következik, hogy ebben a szakmában gyorsan és hatékonyan kell döntéseket hozni. Számos olyan helyzet adódhat, amelyben a logisztikai technikus problémamegoldó képességén áll vagy bukik az üzlet. Gyors helyzetfelismeréssel, megfelelő tapasztalattal azonban a legtöbb felmerülő gond orvosolható.

További elvárt készségek, képességek

Bár a három fent felsorolt képesség minden logisztikai munkakör alapja, a jó logisztikai ügyintézőnek további képességekkel is rendelkeznie kell. Ezek az:

  • empátia,
  • kereskedői véna,
  • vevőközpontú, racionális gondolkodás,
  • precizitás és alaposság,
  • kitűnő memória,
  • idegennyelv-tudás és
  • marketing ismeretek.
A weboldalonkon különféle technikákat alkalmazunk, hogy a lehető legjobb élményt nyújtsuk a felhasználóink számára. Ez magában foglalja különböző sütik alkalmazását, amelyek használatára a beleegyezésére van szükségünk, amelyet bármikor visszavonhat, módosíthat. További információkat és a visszavonás lehetőségét a Cookie Szabályzat és az Adatvédelmi Tájékoztató részletezi.

Bejelentkezés

Regisztráció

Elfelejtetted a felhasználóneved?

Megosztás