Meg kellett tanulnunk kamionul

Szerző: Tudásfejlesztés

Egy új generációs kamion olyan jól felszerelt, mint egy felső kategóriás személyautó: bőrülések, abroncsokkal kommunikáló fedélzeti számítógép, adaptív tempomat, tükröket helyettesítő kamerák és részleges önvezető képesség – a logisztikai iparág legfontosabb berendezéseit megtestesítő áruszállító járművek adottságait bármelyik sofőr megirigyelhetné. Magyarországon évente 130-150 milliárd forint értékű áruszállító jármű kerül a logisztikai cégekhez, a legtöbbet lízingelik, egyedi feltételekkel, így nem csoda, ha a finanszírozóknak a járművek és a logisztika legjobb szakértőivé kellett válniuk – mondja Fekete Csaba, a CIB Lízing első embere.

A vontatók felszereltsége nem öncélú luxus, minden fejlesztés azt szolgálja, hogy az áruszállítás és a logisztika biztonságos, fenntartható és zöld legyen. A sofőrök kényelme és biztonsága a munkaerőhiány miatt legalább olyan fontos, mint az alacsony fogyasztás. Januártól új generációs vontatókat lehet gyártani az unióban, a legfontosabb változás, hogy nagyobb és kényelmesebb kabinnal szerelik fel a kamionokat, melyek aerodinamikai tulajdonságai tíz százalék fogyasztás- és károsanyag-csökkenést hoznak.

Radikálisan csökken a környezetszennyezés

Fekete Csaba úgy véli: egy tízezer köbcentis, harminc tonna vontatmányt mozgató áruszállítónak a fogyasztása öt-tíz éven belül összemérhető lesz egy ma öt-tíz éves felsőkategóriás autóéval. 25 éve volt utoljára ilyen horderejű változás az áruszállító járművek világában. Nem babra megy a játék, hiszen ezek a járművek sokszor egymillió, vagy még annál is több kilométert futnak Európa útjain. Mivel hosszú távon használt termelőeszközről van szó, nem elsősorban az számít, mennyibe kerül, hanem az, hogy egy logisztikai cég összességében milyen költségek mellett tudja üzemeltetni az öt-hétszáz lóerős járműveket.

A költséghatékonyság és a vezetői kényelem kéz a kézben járnak. A kocsik 95 százalékát lízingelik a logisztikai cégek, ezért értelemszerűen meg kellett tanulnunk kamionul” – meséli Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója. Ahogy mondja: minden cég más-más feltételek mellett lízingel. Van, amelyik a használat arányában fizet, van, ahol futamidőn belül rugalmasan, a logisztikai megrendelésekhez kell igazítani a feltételeket, és arra is van példa, hogy egy-egy vállalatnak csak átmeneti időszakra van szüksége extra áruszállító kapacitásra. Mára a logisztikai szolgáltatásokon belül az áruszállítás egy részfeladattá vált, ezért az eszközök finanszírozása is szofisztikáltabb feladat.

Lízingdíj, üzemanyag, sofőr bér

Különösen azért, mert folyamatosan változik a kamionok másodlagos piaca is. Azok a járművek, amelyek az EU-ban lefutották a maguk 4-7 évét, sokszor a volt szovjet tagköztársaságok, a Közel-Kelet vagy Észak-Afrika útjain dolgoznak tovább, akár egy évtizedig. Ehhez precíz és jó minőségű üzemeltetési környezetet kell biztosítanunk a járműveknek” – mondja a vontatók és a vontatványok finanszírozásában is szakértő CIB Lízing vezérigazgatója.

Hozzáteszi: a légi, vasúti és közúti áruszállításból, a raktározásból és egyéb más részterületekből összeálló logisztikai iparág nagy mértékben járul hozzá a nemzetgazdasághoz, ezért fontos a járművek költséghatékony és szakértő finanszírozása is. A lízingdíj komoly költségelem a logisztikában, ismeri el, de mint mondja: az elegendő sofőr a fizetéssel együtt éppolyan fontos, mint például az üzemanyagköltség és a károsanyag-kibocsátás. „Az ember nem kiváltható ebből a műfajból, ezért értékelődnek fel a biztonsági, hatékonysági és fenntarthatósági szempontok is.”

Éveket kell várni az új kamionra

A hozzáértés a piac változása miatt is fontos. Egyrészt, mert bár különösen hangzik, de a logisztikai cégek is emocionálisak, például a márkahűség területén. Másrészt, mert a kamionpiacon ugyanolyan problémákat látni, mint a személyautók piacán: ma nem ritka, hogy egy új kamionra a Merkúr érából ismert 2-3 éves várakozási idővel vesznek fel megrendelést a gyártók, ezért felértékelődtek a használt kocsik, van, hogy egy négyéves nyerges vontatót ma el lehet adni az egykori listaárán. Ez persze nem jelenti azt, hogy lehasznált gépek futnak az utakon, sokkal inkább, hogy felértékelődik az operatív lízing és a készletek fontossága – mondta a szakember.

Fekete Csaba és a kollégái a CIB Lízingnél folyamatosan együtt dolgoznak a logisztikában működő ügyfeleikkel, hogy minél hatékonyabban biztosíthassák az áruszállítási kapacitást – ennek eredményeképp jutnak el az alkatrészek az összeszerelő-üzemekbe, a nyersanyagok a gyárakba, vagy épp az áruk az üzletekbe.

Megtisztuló piac

Magyarországon a járműflották területén ennek a szakértelemnek köszönhetően egy évtized alatt jelentős megtisztulás ment végbe. Ma már az sem igazán jellemző, hogy az itteni fuvarozók a német cégek levedlett kocsijait veszik át. A legtöbb cég nem importál használtat, mert a magyar piacon jó feltételekkel tudnak új járműveket üzembe állítani, legalábbis a nagyhaszonjárművek területén.

Mit tud egy modern kamion, és mennyiért?

80 000 euróért egy új, 460-550 lóerős járművet lehet venni a piacon, és bár ez alig több, mint egy sportkocsi teljesítménye, de a jármű 3000NM nyomatékkal arra van tervezve, hogy harminc tonna árut mozgasson 80 kilométeres sebességgel, akár egymillió kilométeren át. A súlyosabb rakományokkal foglalkozó logisztikai cégek van, hogy 150 ezer eurót is fizetnek egy járműért, esetükben már 700 lóerő jön ki a tízezer köbcentis dízelmotorokból, száz kilométerenként akár 20 liter alatti fogyasztás mellett.

A weboldalonkon különféle technikákat alkalmazunk, hogy a lehető legjobb élményt nyújtsuk a felhasználóink számára. Ez magában foglalja különböző sütik alkalmazását, amelyek használatára a beleegyezésére van szükségünk, amelyet bármikor visszavonhat, módosíthat. További információkat és a visszavonás lehetőségét a Cookie Szabályzat és az Adatvédelmi Tájékoztató részletezi.

Bejelentkezés

Regisztráció

Elfelejtetted a felhasználóneved?

Megosztás