Hatalmas beruházás indul a Csepeli Szabadkikötőben

Szerző: Tudásfejlesztés

Újabb beruházással folytatódik a Csepeli Szabadkikötő hosszú távú megújulása, amely hatással lesz a régió legfontosabb, itt elhelyezkedő logisztikai központjára is. Ezúttal a kikötő infrastruktúra-hálózatának komplex fejlesztése (vasút, út, vízoldal, közmű) a cél.

A csepeli kikötő stratégiai fontosságú, hiszen Magyarország legnagyobb trimodális – vasúti, vízi és közúton megközelíthető – logisztikai központja.

2015-ben 3,5 milliárd forintból újult meg a létesítmény, 2018-ban pedig új logisztikai csarnokokat hozott létre az üzemeltető Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. A kikötőben működik Magyarország legnagyobb konténerterminálja.

A szolgáltatásokat biztosító MAHART Container Center a 2020-as évben 411 500 konténermozgatást végzett, és 2264 irányvonatot indított, fogadott. Rendkívül jelentős kamion- és vonatforgalmat bonyolít a kikötő, ami sok esetben még a kockakő burkolatú belső úthálózaton, elhasználódott, leromlott állapotú vasúti vágányokon történik. Ez az infrastruktúra nem felel meg minden tekintetben a 21. századi logisztikai igényeknek, ezért vált időszerűvé a következő fejlesztési ütem.

A nyáron kezdődő projekt legnagyobb részét a vasútépítési munkák teszik ki. A bejáró vágány és a teljes rendezői vágánycsoport átépül, ezenkívül beépítenek egy dinamikus járműmérleget és megújulnak a jelentősebb útátjárók.

A vízoldali munkák részeként átépítik a Duna oldali rézsűt. A Petróleum-medence északi partján, valamint a II. kereskedelmi medence délkeleti sarkán új burkolt rézsűs partfal készül, megtörténik a Petróleum-medence bejárati csúcsának helyreállítása, és a függőleges partfalak javítását, kikötői elemek pótlását is elvégzik.

A Vasúttechnika munkarészéhez tartozik a vasúti térvilágítás és a rendező vágányok alatti közművek kiváltása, az itt található közműhálózat átépítése is.

A kivitelezés során a Szabadkikötő területén lévő úthálózat jelentős százalékát felújítják.

A rekonstrukció külön üteme a kikötő területén található Ferroport telephelyén egy 7500 négyzetméteres térburkolat bontása, és helyére új bazaltbeton burkolat építését végzik el.

A kivitelezési munkák júliusban kezdődnek és várhatóan két évig tartanak..

Egy kis történelem: A legnagyobb dunai kikötő létesítését az Osztrák–Magyar Monarchia idején határozták el. A XIX. század végén a jelentős malomipar, valamint a növekvő teherhajó-forgalom indokolta a megépítését. A pesti és budai rakpartok alkalmatlanok lettek volna – így került Csepelre a létesítmény. Végül a Csepeli Szabadkikötőt 1910-ben kezdték el kiépíteni. Fiume elvesztésével Magyarországnak nem maradt tengeri kijárata, ezért Csepelnek kellett betöltenie a tengeri kapcsolattartás feladatát is.

A weboldalonkon különféle technikákat alkalmazunk, hogy a lehető legjobb élményt nyújtsuk a felhasználóink számára. Ez magában foglalja különböző sütik alkalmazását, amelyek használatára a beleegyezésére van szükségünk, amelyet bármikor visszavonhat, módosíthat. További információkat és a visszavonás lehetőségét a Cookie Szabályzat és az Adatvédelmi Tájékoztató részletezi.

Bejelentkezés

Regisztráció

Elfelejtetted a felhasználóneved?

Megosztás