Nem pont erre készültek

„Mások a piaci folyamatok, mint amivel terveztünk. Még nagyobb volumenű forgalomra lenne igény, mivel Ukrajna most elsősorban vasúton tud exportálni és importálni” – válaszolt a társaság a VG kérdésére, hogy az Ukrajnában folyó háború hogyan módosította az EWG terveit, lehetőségeit. Mint közölték, azzal számolva, hogy egy konténerben 25 tonna árut lehet szállítani, és egy vonatszerelvény 80 konténert továbbíthat, napi tíz vonattal számolva egy év alatt több mint hétmillió tonna árut tudna az EWG kezelni, ami az ukrán gabonakivitel tíz százaléka.

Ehhez haladéktalanul fejleszteni kell a záhonyi térség vasúti határkeresztezési infrastruktúráját. Az eperjeskei vasúti átkelő leterhelt, minimális szabad kapacitással rendelkezik, sokkal többre lenne igény. Meg kell nyitni a széles nyomtávú vasúti teherfogalom előtt a Záhony–Csap-határátkelőt.

Az idén elsősorban ukrán mezőgazdasági termények és késztermékek (például műtrágya, étolaj, húspogácsa) kezelése várható a kapott válasz szerint. Emellett Európából Ukrajnába fogyasztási cikkek exportjára készül az EWG, amely egy tűzszünet esetén rendkívül jelentős újjáépítési forgalomra számít. „Az átrakási és raktározási igény nagyobb, mint amekkora kapacitás a rendelkezésünkre áll. Az eredeti tervekkel összhangban fokozatos kapacitásbővüléssel számolunk, ez egy új terminál esetén természetes folyamat” – közölték.

Erős partnerrel állapodtak meg

A terminál beruházója júniusban kötött együttműködési megállapodást Európa vezető konténerterminál-üzemeltetője, a Eurogate csoport hazai vasúti leányvállalatával, a Eurogate Rail Hungary (ERH) Zrt.-vel, hogy a fényeslitkei terminált bekapcsolják európai vasúti áruszállítási útvonalhálózatba. Az ERH Hamburg, Duisburg, München, Bécs, Budapest és Arad, valamint a fényeslitkei EWG-terminál között kínál közvetlen kapcsolatot vasúti áruszállításra, ezenfelül az ERH ügyfelei igénybe vehetik az EWG átrakodási és tárolási szolgáltatásait.