20%-os áremelkedés a közúti fuvarozásban?
Az év első negyedében megközelítőleg sem tudták olyan mértékben emelni szolgáltatásaik díját a hazai közúti árufuvarozók, mint amennyit a közúti fuvarozó árindex indokolt volna. A költségek jelenlegi alakulása alapján éves szinten a 20 százalékos drágulás sem zárható ki.
Az árindexet 2022-ben bevezető DigiLog Consulting tanácsadó cég mutatott rá közleményében, hogy újabb jelentős és feltehetően az inflációt is fokozó áremelések várhatók a hazai közúti fuvarozásban, mivel a közúti fuvarozók eddigi idei díjemelése nem érte el azt a szintet, amennyivel a költségeik növekedtek.
A 2022-ben jelentkező összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi közúti fuvarozás esetében 11,3 százalékos, a belföldiben pedig 14,1 százalékos díjemelés kompenzálná, ettől azonban az első negyedéves emelések elmaradtak, ezt kell kompenzálniuk a fuvarozó cégeknek.
A várakozások szerint a szolgáltatás éves szintű drágulása az első negyedéves 9-10 százalék után meghaladhatja a 20 százalékot is.
Annak következtében, hogy csak ekkora emelést tudtak elérni, tönkremehet a veszteségessé váló fuvarozók egy része, ezzel pedig kapacitáshiány keletkezhet a piacon. A másik következmény akkor jelentkezik, ha a tovább működő cégek az év hátralevő részében már tudják érvényesíteni a magasabb költségeiket, ekkor jelentkezhet az inflációfokozó hatás.
Ez már a fogyasztók pénztárcáját sem kímélné, hiszen az alapanyagok és a késztermékek 70 százalékát közúton fuvarozzák.
A DigiLog Consulting szerint azok a megbízók, akik nem fogadják el ezeket az emeléseket, rövid időn belül elveszíthetik fuvarozó partnereiket, és kapacitás nélkül maradhatnak. Ennek következménye nem csupán az áremelkedés lehet, hanem ellátási problémák is kialakulhatnak a kieső fuvarozók okozta kapacitáshiány miatt.
Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese a Világgazdaságnak elmondta: „Az árindexben szereplő érték abszolút elfogadható, a kérdés inkább az, hogy abból a piacon a fuvarozók mennyit tudnak érvényesíteni.”
A szakember hozzátette, a tapasztalat szerint a kiadásoknak csak a kisebb része jelent meg a megbízások díjában. Újdonság az is, hogy szerződéseikben a fuvarozók a negyedévesről egyre inkább áttérnek a havi üzemanyagár-klauzula alkalmazására. Szerinte lassan az is elvárható lesz, hogy ezekbe a szerződésekbe a munkaerőköltség kapcsán is klauzula épüljön be, egy gépkocsivezető bére már havi 800 ezer forint, vagy gyakran ennél is magasabb.
Megosztás
Facebook (választható)
Twitter (Választható)
LinkedIn (Választható)
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail