Hogyan tervezz HR-stratégiát a logisztikában: útmutató lépésről lépésre
Ha 20%-al akarod növelni a termelést, hány emberre lesz szükséged?
Ezt és ehhez hasonló kérdéseket válaszol meg egy átgondolt HR-stratégia. Ez a tudatos tervezés alapja, amit azért fogsz szeretni, mert tonnányi időt és pénzt spórol majd neked az év során. (Menet közben kifejtjük hogyan.)
Így tervezhetsz HR-stratégiát a cégednek:
- Elemezd az előző évi HR-eredményeket.
- Fogd az üzleti célokat és rendelj hozzájuk HR-célokat.
- Határozd meg az előbbihez kapcsolódó kulcsprojekteket.
- Végezz HR-auditot és nézd meg, miből gazdálkodhatsz.
- Mérd a sikereket és vond le a következtetéseket legalább 3 havonta.
1. Elemezd az előző évi HR-eredményeket.
Mielőtt belevágnál a HR-stratégia elkészítésébe, érdemes az előző évet megvizsgálni HR szempontból. Ennél nincs jobb módja, hogy ne kövesd el kétszer ugyanazt a hibát. Néhány kérdés és eszköz, ami segíthet ebben:
- Milyen HR-célok teljesültek az előző évben, és milyen eredménnyel? Például, sikerült felvenni annyi új kollégát, amely az ideális működéshez szükséges? Ők rendelkeznek a megfelelő képesítésekkel?
- Volt, ami nem a terv szerint alakult? Milyen tanulságokat vonsz le belőlük?
- Hogyan változott a munkaerő-piac az előző évben? Ez milyen hatással van a vállalatra? Például, egyre magasabb bérigények jelennek meg a kamionsofőrök esetén és a vállalatnak ehhez kell igazodnia.
- Melyek a legújabb HR-trendek? Milyen mértékben követi ezeket a vállalat?
Hasznos eszközök az elemzéshez:
- Rés-elemzés vagyis Gap-analízis.
Ez segít tisztázni, hová szeretne eljutni a vállalat az üzletben és mi kell ehhez humán oldalról. Mi az, ami ehhez még hiányzik.
- SWOT-elemzés:
Ezzel feltárhatod, melyek jelenleg a céges HR erősségei és gyengeségei. Például erős a csapat, jó a morál, de nincsenek juttatások, míg a konkurenseknél igen. Illetve kiderül belőle, milyen lehetőségek állnak előttetek, és mik a potenciális veszélyforrások.
2. Fogd az üzleti célokat és tűzz ki HR-célokat.
Egy jó HR-stratégia az üzleti célokra épül, hiszen ekkor szolgálja legjobban a vállalat érdekeit. Jó esetben ezek megvannak, vagyis tudod, mi az a bevétel, amit a cég az adott évben el szeretne érni, hogyan és meddig.
Maradjunk az alcímben használt példánál.
Ha idén a tavalyihoz képest 20%-al szeretnéd növelni a termelést, akkor ahhoz nemcsak a gépparkot kell növelned, hanem a sofőrök számát is.
Ehhez hány sofőrre van szükséged a normál működéshez és mikorra? (Normál működés = ahhoz, hogy ne legyen kiesés, számolva betegséggel és szabadságokkal)
Itt a sofőrök ideális száma lesz tehát a HR cél, amit el kell érj. Legkésőbb akkorra, amikor az új járművek is megérkeznek. (Hiszen vár még rájuk a betanulás.)
3. Határozd meg a kulcsprojekteket.
A cél, hogy kirajzolódjon, mit kell tenni ahhoz az első, második, harmadik és negyedik negyedévben, hogy elérjétek a HR célokat.
Folytatva az előző példát, már tudjuk hány új kollégára van szükségünk. A további lépésekhez először érdemes kibontani a kitűzött célt.
- Milyen munkakört akarunk feltölteni?
- Mikorra van szükségünk az emberekre?
- Milyen képesítésű, kompetenciájú szakemberekre van szükség? (Itt is látjuk, hogy ezt nem az álláshirdetés összerakásakor kell meghatározni, hanem már jóval korábban.)
- Ezt hogyan akarjuk elérni? Belülről csoportosítunk át, vagy kívülről hozunk be új embert?
Ezeket akár még tovább lehet bontani arra, mit kell megtenned napi vagy heti szinten a célok eléréséhez. A fő, hogy priorizáld a feladatokat és ez alapján készíts ütemezést. A feladatokhoz ne felejts el felelősöket rendelni. Fontos, hogy mindennek legyen gazdája és mindenki tudja, mi a feladata.
4. Végezz HR-auditot és nézd meg, miből gazdálkodhatsz.
Ezen a ponton – ha minden lépésen túl vagy – már van egy stratégiád, amely mentén dolgozhatsz. Ám ahhoz, hogy ezt a gyakorlatba is át tudd ültetni, érdemes megtenned néhány lépést.
Vizsgáld meg a cég jelenlegi HR felépítését.
Hogyan tudjátok sikerre vinni a stratégiát?
- Miyen a HR jelenlegi felépítése, milyen változtatásokkal lehetne eredményesebb? (Például szükség van-e új kollégára vagy friss tudásra stb.)
- Mindenki tudja a HR-csapatban, mi a feladata és mi az ő felelőssége?
- Van olyan feladat, aminek nincs gazdája?
- Mennyire gyors és gördülékeny a kommunikáció a HR-en belül? Van, ahol megakadnak az infók?
- Könnyű egymást helyettesíteni vagy betegség esetén minden úszik?
- Jól dokumentáltak a folyamatok és a feladatok?
- Milyen szoftverek segítik a HR működését, ezek mennyire hasznosak? Lenne jobb alternatíva?
- Mit lehetne automatizálni, hogy több idő jusson a kulcsprojektekre?
5. Megvan a HR-stratégia, jöhet a megvalósítás.
Ha megcsinálod a kutatást, lefordítod az üzleti célokat a HR nyelvére, időt szánsz a kidolgozásra és ütemezésre, egy kész terv lesz a kezedben. Fontos, hogy a megvalósítás közben legalább 3 havonta ellenőrizzétek a munkátokat. Nézzétek meg, hogy a kitűzött célokhoz képest hol tartotok. Így menet közben tudtok korrigálni.
“Mennyi idő összerakni egy stratégiát?”
Számolj vele így: az időnek, amely alatt feltárod az előző évet, a duplájára lesz szükséged a tervezéshez. Tehát, ha 1 nap alatt feltárod a múltat – ezalatt mindenkivel beszélgetsz – akkor 2 nap lesz, mire a stratégiát egy évre összerakod.
“Mi lesz, ha csak a fióknak csinálom?”
Ez csak akkor fordulhat elő, ha a stratégiád elméleti, fiktív. Ez viszont inkább álmodozás, mintsem stratégiai tervezés. Utóbbi esetében megcsináltad a házi feladatod, vagyis feltártad a jelenlegi helyzetet és ehhez rendeltél célokat. Így konkrét lépéseid is vannak, amelyek kirajzolják neked az utat. Már csak meg kell valósítanod.
Megosztás
Facebook (választható)
Twitter (Választható)
LinkedIn (Választható)
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail